خانه / Science / Astronomy / کشف سیاره بدون ستاره

کشف سیاره بدون ستاره

دنیای سیاره ها رفته رفته عجیب تر میشوند

دانشمندان قبلا سیارات شناور آزادی کشف کرده بودند که بدور از ستارگان . به تنهایی وبدون هدف حرکت میکردند . اما سیاره نوزاد (   PSO J318.5-22 )که تنها 12 میلیون سال سن دارد . مشخصاتی شبیه سیارات جوان حول ستارگان جوان را نشان میدهد با این تفاوت که هیچ ستاره ای در نزدیکی این سیاره وجود ندارد .

Michael Liu که رئیس تیمی که در انستیتو نجوم دانشگاه هاوایی در مانوآ هست , اعلام کرد :  ما قبلا هیچوقت  شیی شناورآزادی در فضا  که شبیه به این باشد را ندیده بودیم . اون تمام ویژگی های   سیاره جوانی را که به دور یک ستاره میچرخد را دارا هست . ولی  اون بیرون بی هدف دارد حرکت میکند . من غالبا در حیرت بودم که آیا چنین اشیائ تنهایی وجود دارند ؟ و حال ما دیگر میدانیم که آنها وجود دارند .

image_1450_1-PSO-J3185-22

این سیاره در حدود 80 سال نوری با زمین فاصله دارد که فاصله خیلی کمی است و بخشی از یک گروه ستاره ای است که بعد از پیکتوریوس بتا نام گذاری شده که آنهاهم حدود 12 میلیون سال قبل گرد هم آمده اند .  محققان گفتند در مدار ستاره بتا پیکتوریس سیاره ای وجود دارد  اما PSO J318.5-22  دارای جرم کمتربوده و احتمالا سناریو شکل گیری متفاوتی دارد .

به گفته ستاره شناسان:  ستاره شناسان کشف کرده اند که  این سیاره، جرمش شش برابر جرم مشتری است، در حالی که به دنبال کوتوله های قهوه ای و یا “ستارگان نافرجام هستند ”  رنگ ( ultra-red ) قرمز فوق العاده   PSO J318.5-22   جدا از اشیاء دیگر در این نظرسنجی ایستاده .

این تلسکوپ  در رده  تلسکوپ   Pan-STARRS 1  بررسی میدان گسترده  در مائوری شناخته شده . مشاهدات پیگیری با چندین تلسکوپ مستقردرهاوایی،از تلسکوپ ناسا با تسهیلات مادون قرمز، تلسکوپ شمالی جمینی و تلسکوپ کانادا- فرانسه  هاوایی انجام گرفت .

اطلاعات دقیقتر در مورد این اکتشاف  بعدا منتشر خواهد شد

Source: Institute for Astronomy at the University of Hawaii

Telegram Channel

درباره ی Mohammad Daeizadeh

Avatar
  • تمامی فایل ها قبل از قرار گیری در سایت تست شده اند.لطفا در صورت بروز هرگونه مشکل از طریق نظرات مارا مطلع سازید.
  • پسورد تمامی فایل های موجود در سایت www.parsseh.com می باشد.(تمامی حروف را می بایست کوچک وارد کنید)